Mentálhigiénés tevékenységek

1. Pszichodráma önismereti  csoport


Miért érdemes egy önismereti csoportba elmenni?
  • Az önismeret igényét az ember tudatosság vágya teremti meg: viselkedésünk, cselekedeteink, lelki történéseink megértésének igénye.
  • Miért reagálunk így vagy úgy egy adott helyzetben?
  • Miért ver ki a veríték bennünket bizonyos szituációkban?
  • Miért hatnak ránk egyes emberek különös módon?
  • Miért történik meg velünk sokadjára is ugyanaz?
  • Mit teszünk rosszul, s van-e valami bennünk rejlő ok, ami sikertelenségünket okozza?
Az önismeret fejlesztését leggyakrabban életünk, kapcsolataink megváltoztatásának, jobbításának igénye ösztönzi. Nem tudjuk, vagy nem akarjuk a régi módon folytatni életünket, de a változtatás irányában még bizonytalanok vagyunk. Szeretnénk a számunkra fontos emberekkel folytatott kapcsolatunkat hatékonyabbá, örömtelibbé tenni.
Vannak olyan foglalkozási körök, amelyekben nem lehet eredményesen működni differenciált önismeret nélkül. Azokban a szakmákban, ahol a hatás és kölcsönhatás eszköze a saját személyiségünk. Ilyen hivatások az alábbiak:
- jogász,                                                                  - munkahelyi vezetők,
- közművelődési szakember,                                 - közéleti szereplők,
- lelkész,                                                                 - ügyfélszolgálati munkatársak,
- mentálhigiénés szakember,                                - vendéglátók, kereskedők,
- orvos, ápoló,                                                        - üzletemberek.
- pedagógus,
- pszichológus,
- szociális munkás,

Mi történik egy önismereti csoportban a résztvevőkkel?
  •  Megérthetik saját és mások cselekvéseinek motívumait.
  • Bepillantást nyerhetnek saját és mások személyiségfejlődésének történetébe és késztetés rendszerébe.
  • Olyan személyiségfejlődésen mehetnek keresztül, amely fokozott önbizalomban, a belső értékek és erőforrások megtalálásában, a méltó emberi életre való törekvésben nyilvánul meg.
  • Feltárulhatnak előttük személyiségük korábban rejtett vonásai.
  • Nyitottabbá válnak saját élményeik iránt.
  • Olyan problémamegoldó és megküzdési technikákat dolgozhatnak ki, melyek az önkorrekción alapulnak, és az élet valamennyi területén hasznosíthatók.
  • Olyan közösséget építhetnek, amelynek tagjai kölcsönösen tisztelik egymást, és bíznak egymásban.
  • Feladhatják az intellektuális racionalizálás felszínességét.
  • Mélyen és intenzíven élhetik át érzéseiket.
Az önismereti csoport módszere
Önismereti csoportot többféle módszerrel lehet vezetni. A pszichodráma önismereti csoportban a lélek valóságát a cselekvés útján tárjuk fel. A pszichodráma módszere a beszéden túl az egyes élethelyzetek dramatikus megjelenítésével teszi lehetővé a helyzeti-viselkedési önismeret fejlesztését.
A pszichodráma színpadának „mintha-valóságában” a csoporttagok megjeleníthetik és átélhetik életük legjelentősebb vagy kevésbé jelentős történéseit, esetleg vágyait, álmait, fantáziáit. Mindezt életük jelentős szereplőivel szerepet cserélve is megélhetik, vagyis a másik szemével is rátekinthetnek önmagukra.  (Bővebben lásd:  www.pszichodrama.hu)

2. Életvezetési tanácsadás

Mikor érdemes életvezetési tanácsadásban részt venni?
  • Ha túl sok terhet kell vinnünk életünk adott szakaszában.
  • Ha valamely számunkra fontos kapcsolatunkban egyensúlyt vesztettünk, vagy elégtelenül működünk.
  • Ha bonyolult és nehéz döntés előtt állunk.
  • Ha nem értjük, mi történik velünk és bennünk.
  • Ha megváltozott egészségünk, vagy érzelmi állapotunk.
  • Ha életszakasz határhoz közeledünk, s nehezen alkalmazkodunk az új, közelgető élethelyzethez.
  • Ha elvesztettünk valakit, aki fontos volt számunkra, s nem tudjuk, hogyan folytassuk tovább életünket.
  • Ha trauma ért bennünket.
  • Ha ismétlődően keverjük magunkat ugyanolyan helyzetbe.
  • Ha szeretnénk változtatni életünkön.
Az életvezetési tanácsadás kerete a segítő kapcsolat, módszere a segítő beszélgetés, ami két ember – a kliens és a segítő – között jön létre. Professzionális kapcsolat, jól körülhatárolható szabályai vannak, meghatározott helyen zajlik, meghatározott ideig tart, a kliens által hozott témája van, a beszélgetést a segítő vezeti, miközben a saját személyiségével dolgozik.
Az életvezetési tanácsadás célja az, hogy a kliens megértse saját érzéseit, élethelyzetét, és a segítő szakember közreműködésével megoldást találjon élete továbbvitelével kapcsolatosan. Nem célja a beszélgetésnek tanácsok osztogatása vagy direkt problémamegoldás.
A segítő beszélgetés a rogersi személyközpontú elméletre alapozódik, alapvető jellemzője a nondirektivitás. Az életvezetési tanácsadás során a segítő szakember tükörképet tart a kliense elé, amelyben az hitelesen látja önmagát. A visszatükrözés során az egyén önismerete jelentős mértékben növekszik, hiszen a segítő olyan tartalmakat is visszatükröz, amelyek a kliens számára nem, vagy alig tudatosulnak, a beszélgetés során azonban felszínre kerülnek.
A beszélgetés alatt az egyén szabadon megnyilvánulhat, a segítő nem irányítja, nem befolyásolja. A kliens önmagából érzelmileg hangsúlyos tartalmakat tár fel, próbálja szavakba önteni érzéseit és gondolatait, vagyis kitárja a segítő előtt belső világát.
A segítő kapcsolatban az egyén növekedésének, kiteljesedésének optimális feltételeit igyekszik megteremteni a segítő szakember. Ennek a különleges kapcsolatnak a hatására maga a kliens lesz az, aki egyre kompetensebb lesz saját élete vezetésében és megváltoztatásában. Mindössze annyi történik, hogy a segítő támogatásával a kliens számára lehetségessé válik önbecsapás nélkül vizsgálni saját életét. A változás lehetőségét tehát a segítő és a kliens kapcsolatának minősége hordozza. A személyközpontú megközelítés ebben az értelemben inkább valamilyen magatartásforma, szemléletmód.


Mi változik az egyén állapotában a segítő beszélgetések hatására?
  • Önmagával kapcsolatban új tapasztalatokra tesz szert.
  • Látásmódja reálisabbá válik.
  • Érzelmi beállítódásai megváltoznak.
  • Új viselkedésmódokat alakít ki.
  • Megváltozik a konfliktusok kezelésének módja.
  • Önképe reálisabb lesz.
  • Új döntések születnek, vagy hosszabb ideje vajúdó kérdésekre megérlelődik a válasz.
  • A múlt sérelmei helyett figyelme fokozatosan a jelen és a jövő kérdései felé fordul.
  • A sérelmek és tünetek felemlegetése fokozatosan csökken, a beszélgetések témájává egyre inkább az egyén önmagához való viszonya válik.
  • Csökken a szorongás szintje.
  • Önmagát egyre inkább képes elfogadni olyan embernek, aki értékek és lehetőségek hordozója.
  • Növekszik személyes autonómiája, egyre inkább saját nézőpontja szerint viszonyul a dolgokhoz.
  • Értékrendje letisztultabbá válik, s ugyanakkor nyitottabbá válik más értékek irányába is.
A változási folyamat kis lépésekben valósul meg, hiszen a tapasztalatok sokszor észrevétlen változások során módosulnak. Mindennek éppen azért van jelentősége, hogy a változás üteme és intenzitása optimálisan illeszkedjék az énképhez, s ne váltson ki szorongást vagy éppen védekezést az egyénből.




3. Párkonzultáció




A párkonzultáció arra készteti a partnereket, hogy új módon éljék meg és értsék meg önmagukat és a másikat. 
A konzultáció során a párok akkor fejlődnek: 
  • ha képesek kapcsolatuk olyan felfogására, ami megszabadítja őket a rögzült, a szüleik megélt és meg nem élt életéből beépített mintázatoktól, 
  • ha szembe tudnak nézni a kapcsolatukban régóta jelen lévő hiánnyal, 
  • ha a pár képes lesz az élet kihívásaira konstruktívabb választ adni.
A párkonzultáció célja: 
  • helyreállítsa a partnerek közötti megértést, 
  • a fennálló kielégítetlen szükségleteikre a felek új módon legyenek képesek válaszolni, 
  • önértékelésük pozitívabbá váljék, 
  • helyreálljon, s éretté váljon a bizalom a kapcsolatban.


    4. Szülői konzultáció - nevelési tanácsadás


    „Semmi nincs lelkileg erőteljesebb hatással a gyermekekre,
    mint a szülők meg nem élt élete.”     C. G Jung

                                                    

      Mi a lényege a szülői konzultációnak?
      Az a mód, ahogy a szülők gyermekeiket nevelik, óriási hatással van a gyermekek fejlődésére és egész életük alakulására. Ezért érthető, hogy a szülők szakértőkhöz fordulnak, amikor:
      •        elbizonytalanodnak gyermeknevelési elveikkel és gyakorlatukkal kapcsolatban,
      •         nem tudnak eligazodni a gyerek viselkedésén,
      •         nem tudják, kell-e tenniük valamit, s ha igen, akkor mit,
      •         aggódnak a gyermek jövője miatt,
      •         gyermekeik ellenállnak a szülői befolyásolási törekvéseknek,
      •          tehetetlennek érzik magukat gyermekük viselkedésének alakításában.
      A szülői konzultáció célja az, hogy segítse a szülőket annak megértésében, mi mehet végbe gyermekeik lelkében, s hogy nevelési gyakorlatukkal kapcsolatban új felismerésekhez jussanak el annak érdekében, hogy megtalálják azokat a szülői viselkedésmódokat, amelyek megfelelnek mind nevelési céljaik elérésének, mind a gyermekükkel való kapcsolat elmélyítésének.

      Miben segíthet a szülői konzultáció?
      A szülői konzultáció során a nehéz nevelési helyzettel küszködő szülő megtapasztalhatja, hogy az adott helyzet megoldása önmaga jobb megértéséből születik meg. Ha a szülő tisztában van önmagával, akkor lehetségessé válik számára, hogy gyermekével kapcsolatban is tisztábban lásson. Azt a felismerést azonban, amelyhez egy gyermeknevelési probléma során jut el a szülő önmagával kapcsolatban, senkitől nem kaphatja meg. Ezt csak úgy szerezheti meg, ha elhárítja az akadályokat a lehetséges felismerések elől. Ebben segíthet a szülői konzultáció.

      Mikor gondolhatjuk azt, hogy gyermekünket jól neveltük?
      Vagyis mi lehet a gyermeknevelés célja?

      Bruno Bettelheim szerint jó neveltetésre utal az, ha a gyermek:
      •          visszatekintve jónak tartja neveltetését,
      •          nagyjából elégedett önmagával,
      •          képes megbirkózni az életében adódó számtalan nehézséggel és akadállyal, elsősorban azért, mert bízik önmagában,
      •          képes tartós, szoros, kielégítő kapcsolatokat létrehozni és fenntartani másokkal,
      •          képes szeretni és megszerettetni magát azokkal, akik életében osztoznak,
      •          értelmet és örömet fog lelni munkájában, ami megéri számára a fáradságot is,
      •          bárhogyan alakulnak is életkörülményei, lelki élete gazdag és tartalmas lesz.
      Ki az elég jó szülő?

      A szülők gyakran 
      •          nem értik, mi teszi gyermeküket olyan makaccsá, ellenségessé, dühössé és bántóvá,
      •          megbántódnak, amikor gyermekeik kétségbe vonják értékeiket és életmódjukat,
      •          torkig vannak gyermekük viselkedésével,
      •          úgy érzik, képtelenek szeretni gyermeküket.
      Bármennyire is szeretnénk ideális szülők lenni, válsághelyzetekben mégsem tudunk mindig szeretetteljesek, türelmesek, megértők lenni gyermekeinkkel, mivel ezek a helyzetek intenzív érzéseket váltanak ki belőlünk.
      Az elég jó szülő optimális mértékben elégíti ki gyermeke szükségleteit, s ugyanakkor optimális mértékben frusztrálja is azokat; vagyis elég biztonságot is ad, s ugyanakkor kielégítő módon ismerteti meg gyermekét a realitással is, vagyis nem csapja be a mindent megadással


      5. Családkonzultáció

      A családkonzultáció olyan segítő módszer, amely a beavatkozás tárgyának nem a problémás egyént, hanem a családot tekinti. Alapfeltételezése az, hogy a család pszichológiai egység, ahol a kölcsönösen egymásra ható családtagok rendszere teremti meg az egyének fejlődésének feltételeit, illetve befolyásolja a család tagjainak mindenkori működését. A családterápiás szemlélet a problémát jelentő viselkedését nem csak az érintett családtag szempontjából vizsgálja, hanem a család működése egészére vonatkoztatja, s annak zavaraként értékeli. Ezért az egész családot bevonja a konzultáció folyamatába abból a célból, hogy a problémát okozó viselkedésben, állapotban változás történjen.
      A családkonzultáció célja az, hogy segítse a konzultáción résztvevő családokat, hogy a lehetőségekhez képest optimálisan működő családdá váljanak.

      Az optimálisan működő család jellemzőit Székely Ilona (2003) az alábbiakban határozza meg:

      Az optimálisan működő család:
      • dinamikus egyensúlyban van: megnyilvánulhat közös értékekben, célokban, identitástudatban, a családra jellemző érzelmi tónusban, kommunikációs stílusban, amelyben minden családtag részt vesz, de amelyen belül az egyéni különbségek elfogadásra találnak. Belső és külső körülmények hatására változások megvalósulhatnak anélkül, hogy a család működése veszélybe sodródna. Az ilyen családnak nagyobb esélye van a krízishelyzetekkel való megbirkózásra.
      • nyitott környezete felé: vagyis kapcsolatot tart rokonokkal, barátokkal, és részt vesz a közösségi-társadalmi tevékenységben. Ugyanakkor megtartja saját identitását, követi saját céljait, megvédi saját érdekeit.
      • mind külső, mind belső határai világosak és átjárhatók: ez azt jelenti, hogy pl. a kétgenerációs családban a nagyszülők tiszteletben tartják a szülők vezető szerepét; és a gyermekeknek nem kell felnőtt szerepeket betölteniük.
      • az információcsere gazdag, egyértelmű és nyitott: a kommunikációban előforduló „zavar” nem olyan mértékű, hogy a családtagok biztonságérzését csorbítaná vagy eltávolítaná őket egymástól. Az optimális kommunikációs folyamatok elősegítik a fejlődést, és a családnak nagyobb szabadságot adnak az egyenlő esélyű alternatívák közötti választásban., vagyis bizonyos szintig tudja saját sorsát irányítani.
      • a struktúra könnyen felismerhető, a folyamatok nyomon követhetők.
      Természetesen az optimálisan működő család leírása nem kategorikus, hiszen még az „elég jó” családban is vannak nehézségek és a kaotikus családokban is találunk erőforrásokat.