Szervezetfejlesztés és szervezeti tanácsadás

    1. Személyes tanácsadás (coaching)
Mi a lényege a vezetői coachingnak?
A vezetői sikeresség három kulcsfontosságú sikertényezője:
- üzleti eredmények,
- a vezető interperszonális viselkedése,
- a csapat interakciói.

A vezetői coaching célja, hogy az ügyfél  vezetői feladatait  minél hatékonyabban tudja ellátni.

A vezető feladatai közül kiemelten fontosak az alábbiak:
1. A cselekvési terület kommunikálása, vagyis
  • a szervezet küldetésének, jövőképének és céljainak meghatározása a fő érintettek felé,
  • a lehetőségek és kihívások felvázolása.
2. Az elkötelezettség kialakítása
  • kapcsolatépítés és
  • olyan interakciók előmozdítása, amelyek hatására a csapatok kiemelkedő teljesítményt nyújtanak.
3. Eredmények elérése mások közvetlen erőfeszítései, ill. a vezető saját erőfeszítései révén.

A coaching kapcsolat azzal kezdődik, hogy a vezető dilemmával néz szembe, úgy érzi, elakadt. A vezetői coaching lényege, hogy segítse a vezetőt a kihívások leküzdésében és abban, hogy a közben tanultakat a szervezet számára eredményekké alakíthassa át.

A coach munkájában a rendszerszemléletet alkalmazza az adott szervezet és vezetője vonatkozásában. A rendszerszemléletű gondolkodás nem a rendszer valamely tagját tekinti a probléma legfőbb okának, hanem a rendszer (szervezet + környezete) társas interakciós erőterének összefüggésrendszerében keresi a problémahelyzet létrejöttének okait, és természetesen megoldásának lehetőségeit is.

A coaching segítségével a vezető számára áttekinthetővé válnak a szervezeti rendszer vezetőre gyakorolt hatásai, valamint az e rendszer alakításában betöltött saját szerep, továbbá a rendszerrel kapcsolatos saját reaktivitás jellemzői. A coach segítségével a vezető hatékonyabbá teheti saját egyensúlyának megőrzését a szervezeti rendszer erőterében. A coach legfontosabb feladata tehát az, hogy segítsen a vezetőnek szembenézni saját reakcióival és kreatív egyensúlyának visszaszerzésében.

A vezetői coaching fázisai:
  1. Szerződéskötés: az ügyfél és a coach közösen kidolgozzák a coaching kapcsolat céljait, elvárásait, kereteit.
  2. Tervezés: az ügyfél (vezető) meghatározza, hogy mivé vagy kivé szeretne válni, vagyis hogyan szeretne változni, s milyen változtatási irányokat tart szükségesnek.
  3. Közvetlen coaching: a vezető munkavégzésénél folyamatosan jelen van a coach, megfigyeli annak tevékenységét, majd visszajelzéseket ad a vezetőnek működéséről a hatékony interaktív viselkedésre irányuló egyéni céljai elérése érdekében. A coach feladata az, hogy megfigyelje azt, amit a vezető nem képes megfigyelni munkavégzés közben.
  4. Tapasztalatok összegzése: a vezető és a coach közösen értékelik a coaching folyamat eredményességét.
A hatékony coach nem ijed meg az ügyféltől és nem rendelődik alá elhamarkodottan az ügyfél nézőpontjának. Ugyanakkor átlátja ügyfele helyzetét, megértően és részvéttel közelít dilemmáihoz, vagyis a coach képes független gondolkodóként, s közben kölcsönös függőségben dolgozni ügyfelével.

A coaching megbízás végén a vezető és a coach egyenként áttekintik a három vezetői sikertényező (üzleti eredmények, a vezető interperszonális viselkedése, a csapat interakciói) terén elért eredményeket, és meghatározhatják a coaching folyamat szervezeti pénzügyi hasznát is.




  1. Csapatépítő tréning
  2. Vezetői tréning
  3. Készségfejlesztő tréning



5. Szervezetfejlesztés


Mi a szervezetfejlesztés?

A szervezetfejlesztés a legfelsőbb menedzsment szintjén támogatott, hosszú távú erőfeszítés arra, hogy javítsuk a szervezet problémamegoldó és megújulási folyamatait egy konzulens-segítő közreműködésével, vagyis olyan folyamat, amely a szervezet alkalmazkodási, problémamegoldó, célkitűző és munkavégző folyamatainak optimalizálását szolgálja. 

A problémamegoldó folyamatot az az eljárás képezi, amellyel egy szervezet hozzákezd az aktuális helyzet és a környezet kihívásainak átvilágításához, majd a változtatásokat célzó döntéshozatalhoz.

A szervezetfejlesztés lényege a szervezet életre keltése, energiákkal való feltöltése, mozgásba hozása és megújítása emberi és technikai erőforrások révén, továbbá a rugalmasság és alkalmazkodó képesség előmozdítása, s olyan körülmények kialakítása, melyek növelik a szervezetet alkotó egyének motivációját és fejlődési kedvét.

Hogyan dolgozik a szervezetfejlesztési konzulens?

A szervezetfejlesztési konzulens úgy segíti a szervezetet, hogy az saját maga oldja meg problémáit, vagyis nem ő tesz javaslatokat a konkrét megoldásokra. Olyan helyzeteket állít elő, amelyek éles megvilágításba állítanak egyes problematikus szervezeten belüli jelenségeket, arra késztetve ezzel az érintetteket, hogy új szempontok alapján vizsgálhassák meg saját működésüket, s hozhassanak döntéseket a szükséges változtatások irányáról és tartalmáról.

Hogyan zajlik a szervezetfejlesztés?
A szervezetfejlesztés interaktív cselekvési folyamat, amely a „csinálva kutatás” során feltárt tényekre (diagnózis) épül, tapasztalatokon alapul, és célorientált.

1. A szervezetfejlesztés első lépése, hogy diagnosztizálják a rendszer állapotát az alábbi területeken vagy azok valamelyikén: 
  • szervezeti struktúra (alrendszerek),
  • szervezeti kultúra,
  • a szervezetben zajló folyamatok,
  • döntéshozatali folyamatok,
  • irányítási folyamatok,
  • végrehajtási folyamatok,
  • üzemelés (termelés, gyártás),
  • pénzügyi menedzselés,
  • emberi erőforrás gazdálkodás,
  • marketingtevékenység,
  • minőségmenedzsment,
  • teljesítménymenedzsment,
  • konfliktusmenedzsment,
  • kommunikációs sémák és stílusok.
Azt vizsgálják, hogy:          Mik az erősségei a szervezeti működésnek?
                                            Mely folyamatok nem kielégítőek?
                                            Melyek a problématerületek?

 2.  Cselekvési terv kidolgozása az erősségek megőrzése és a problémás területek korrekciója érdekében, vagyis tenni valamit annak érdekében, hogy a nem kielégítő folyamatok hatékonyabbá váljanak.

A cselekvési terv a különböző beavatkozások módjának meghatározása az egyes problématerületeken a „mi van most” és a „mi kellene, hogy legyen” viszonylatában, vagyis a tényleges és a szándékolt viszonyok közötti eltérés megszüntetése érdekében.

 3. A harmadik lépés cselekvésekből és beavatkozásokból áll, amelyek a speciális problémák korrekcióját célozzák.
A vizsgált szervezeti egységek (célcsoportok vagy egyének) olyan feladatokat kapnak, amelyek megoldása közvetlenül vagy közvetve a szervezeti működést javítja („hozzáadódó” és/vagy „helyett típusú” beavatkozás).

 4.  A megtett változtatások eredményét folyamatosan monitorizálni kell:
- A cselekvések elérték-e a kívánt hatást?
- Megoldották-e a problémát?
Az eredmények függvényében szükségessé válhat a problématerületek újrafogalmazása.

A szervezetfejlesztés tehát problémamegoldás a „hol vagyunk” és a „hová akarunk eljutni” állapotok között.







6. Változásmenedzselés és szervezeti reorganizáció


A program célja a fizetésképtelenséggel fenyegető helyzetbe, illetve csődbe került vállalkozások kilábalásához, újjászervezéséhez komplex támogatást nyújtani. 

A támogatás részét képezi egy adósságkezelő program működtetése, melynek következtében részben vagy egészben változhat a tulajdonosi kör (pénzügyi befektetők, szakmai befektetők). 

Ezt követi az adott cég kulcsemberei részvételével lebonyolított változásmenedzselési program, melynek célja az, hogy felgyorsítsa a változást, a kilábalást. Mindez annak érdekében történik, hogy kialakuljon a résztvevőkben a cég újjászervezéséhez, sikeres működtetéséhez elengedhetetlenül szükséges fordulat a gondolkodásban és az együttműködésben. 

A változás/megújulás kooperációban történő menedzselése (adósságkezelés + szervezetfejlesztés) csak akkor lehet eredményes, ha a folyamatot irányító szakértők pontos szervezeti diagnózis alapján készítik elő a szervezetfejlesztési folyamatot. 

A megújulási folyamatnak fontos részét képezik a műhelymunkák, ahol a folyamatban résztvevők közösen térképezik fel a problémákat, és alakítják ki a jövőre vonatkozó megoldási alternatívákat.